بررسی دلیل احداث پارکینگ

احداث پارکینگ ها

ترافیک سنگین شهری یکی از مشکلات زندگی شهری جدید و ماشینی شدن جوامع بشری است. با افزایش جمعیت و رشد غیر اصولی شهرها از یک طرف و افزایش خودروها ازطرف دیگر به منظور کاهش ترافیک در شهر، احداث پارکینگ های عمومی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، میتواند مدنظر قرار گیرد.

بنابراین، پیش بینی فضای مناسب پارکینگ برای خودروها به ویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهر علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان جست وجوی پارکینگ ، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و آثار نامطلوب روانی باعث کاهش زمان تأخیر در شبکه و افزایش ظرفیت و سرعت می شود.

تقاضای پارکینگ

تقاضای پارکینگ عبارت است از تعداد فضای پارکی که برای پارک نمودن سواری های شخصی درطول مدت توقف آنها در محدوده مورد مطالعه پارکینگ نیاز است .

دسترسی پارکینگ

در بررسی حوزه نفوذ پارکینگ ها، عامل فاصله پیاده روی موثر است. اگر فاصله پیاده روی عامل مهمی نبوده مسئله پارکینگ هم در هیچ شهر وجود نداشت، زیرا میتوان در فواصل دورتر فضای کافی یافت. بسته به مدت زمان توقف، پارک کنندگان با افزایش مدت توقف، فاصله بیشتری را میپذیرند.

تسهیلات پارکینگی که عمدتا در جهت دادن به پارک کنندگان کوتاه مدت هستند، مانند خریداران، باید با توجه به بزرگی شهر در فاصله یک تا دو کوچه دورتر مکان یابی شوند از نظر رانندگان وسایل نقلیه شخصی، بهترین محل پارکینگ جلو محل کار آنها و حداکثر در چند متری آن است.

از نظر مهندسی ترافیک، بهترین محل برای احداث پارکینگ در شهرها نزدیک ایستگاه های اصلی و مرکزی وسایل نقلیه عمومی، نظیر اتوبوس، راه آهن، مترو، پایانه های شهری و فرودگاه ها است.

پارکینگ باید به گونهای طراحی شود که اگر افراد پس از توقف خودرو، مسافتی را جهت دسترسی به کاربری مورد نظر پیاده طی کنند، فاصله پیاده روی باید در حد توانایی افراد پیش بینی گردد.

به هر حال باید توجه داشت که افزایش مسیرهای پیاده روی موجبات عدم استقبال از پارکینگهای شهری را فراهم خواهد نمود.

مکان یابی پارکینگ:

به طور کلی، میتوان مکان یابی پارکینگ را اینگونه تعریف نمود: مکان یابی پارکینگ یعنی پیدا کردن محلی مناسب برای احداث پارکینگ که هم از لحاظ هزینه و هم از نظر پاسخگویی به نیازهای منطقه مورد مطالعه، مکان بهینه باشد.

مکان یابی پارکینگ های طبقاتی مناطق مرکزی شهر، دارای ضریب بالای جذب سفر می باشند زیرا کاربری های مختلفی در این مراکز وجود دارند. با توجه به این مسئله، انتخاب محل پارکینگ به سادگی انجام نمی گیرد.

دو عامل انسانی مهم در انتخاب محل پارکینگ دخیل هستند که عبارتند از:

۱- استفاده کنندگان از پارکینگ
۲- احداث کنندگان پارکینگ از دیدگاه استفاده کنندگان

برای آنکه بتوان محلی مناسب برای پارکینگ معین نمود، باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

۱- استفاده کنندگان به راحتی بتوانند داخل پارکینگ گردند و یا به عبارتی پارکینگ در دسترس باشد.
۲- در کلیه تصمیم گیری های مربوط به مکان یابی فضاهای پارکینگ جدید، عامل پیاده روی مؤثر است.

اگر فاصله پیاده روی عامل مهمی نبود، مسئله پارکینگ نیز در هیچ شهری وجود نداشت زیرا در فواصل دورتر فضای کافی یافت می شود. بسته به مدت زمان توقف، پارک کنندگان با افزایش مدت توقف، فاصله پیاده روی بیشتری را می پذیرند.

سیستم های تردد در طراحی یک پارکینگ ازچهار تیپ اصلی استفاده می شود:

محوطه های پارک مسطح، راهروهای مسطح عبوری بدون جایگاه پارک، محوطه های پارک شیب دار و راهروهای شیب دار عبوری بدون جایگاه پارک (برای معانی مسطح و شیب دار در رابطه با اصطلاحات پارکینگها به واژه نامه رجوع شود).

راهرورهای شیب دار عبوری بدون جایگاه را رامپ نیز می نامند که شامل سه نوع می باشد: حلزونی های دوار؛ رامپ های اکسپرس؛ رامپ های سرعت.

پارکینگ ها به پارکینگ مکانیزه تبدیل گردند اجرای این روش مزایای زیر را در بر خواهد داشت:

• عدم نیاز به آزادسازی زمین در مرکز شهر با توجه به هزینه گزاف آن
• استفاده بهینه از کاربری های موجود در راستای برنامه ریزی شهری
• افزایش چندین برابری ظرفیت این گروه از کاربری ها با حداقل هزینه
• کاهش پارک حاشیه در خیابان های مجاور این گروه از کاربری ها و نتیجتا روانی ترافیک در این معابر

معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ

• فاصله از مراکز جاذب سفر عمده شامل مراکزتجاری و خدماتی، مراکز اداری، مراکز بهداشتی، مراکزفرهنگی و تفریحی، اماکن زیارتی، و پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی.
• فاصله از معابر و شبکه های ارتباطی درجه یک .
• کاربری های مناسب برای احداث پارکینگ شامل پارکینگ ها، مدارس و فضای سبز پیشنهادی طرح تفصیلی که تا به حال اجرا نشده اند، و ساختمان های فرسوده و متروکه .

پارکینگ بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر عوامل مختلفی تاثیرگذار است که از آن جمله به موارد زیر اشاره می شود:

الف) تأثیر پارکینگ بر روی ظرفیت اگر چند وسیله نقلیه در طول یک کیلومتر از راه پارک شود تأثیر آن بر ظرفیت راه به گونه ایست که منجر به کاهش درصدی از عرض راه می شود.

ب) تأثیر پارکینگ بر روی تصادفات یکی از فاکتورهای مهم در بروز تصادفات درون شهری پارکینگ های حاشیهای هستند. ورود و خروج وسایل نقلیه به محل های پارک و عبور عابرین پیاده از میان خودروهای پارک شده وخودروهایی که به صورت دوبله پارک شده اند از عوامل جدی در بروز تصادفات به شمار میروند.

ج) تأثیر بر روی فعالیت های تجاری در اطراف همه مراکز تجاری حضور وسایل نقلیه و تحویل کالا مشاهده میشود. معمولا با توجه به اختصاصی بودن پارکینگ های تجاری پارک کردن در نزدیکی این مراکز بسیار با اهمیت است این مسئله هنگامی که مقرارت پارکینگ ضعیف باشد بسیار حیاتی تر می شود.

زیرا وسایل نقلیه تحویل بار و سایر وسایل، با پارک دوبله حتی برای دقایقی منجر به تراکم شدید خودرو و بسته شدن خیابان ها میشود. ناکامی در پیداکردن محل پارک و ترافیک شدید به منزله منصرف شدن فرد و مراجعه به مراکز دیگر میشود. این روند حتی میتواند به شکست یک مجتمع تجاری بیانجامد.

د) تأثیر بر روی حمل و نقل عمومی با افزایش تراکم خودروها به دلایلی که قبلا ذکرشده است انضباط ناوگان حملونقل عمومی نیز تحت تأثیر قرارمیگیرد و اعتماد مردم به ناوگان اتوبوس و تاکسی کم شده در نتیجه تمایل افراد به وسیله نقلیه شخصی افزایش پیدا میکند و این حلقه ادامه دارد.

و) تأثیر بر روی ارزش املاک ترافیک شدید غالبا بر روی ارزش املاک تأثیر منفی دارد که به شکل های مختلفی بروز میکند.

• اکراه فروشندگان به ارائه خدمات تحویل کالا در محل
• بروز مشکلات در دسترسی وسایل نقلیه اضطراری
• افزایش آلودگی هوا – آلودگی صوتی – آلودگی دیداری

———————————————————————————————————–
قابلیت های اساسی اپلیکیشن بی پارک Bipark:
مجموعه بی پارک این امکان را در اپلیکیشن خود در راستای پیدا کردن و مکان یابی سریع پارکینگ ها به تمام مشتریان خود می دهد.
برای این کار کافی است که اپلیکیشن را دانلود کرده و در هر زمان و هر جایی بدون تلف شدن وقت پارکینگ مورد نظر خود را پیدا کنید.

لینک دانلود :
https://cafebazaar.ir/app/com.mrn.bipark/?l=fa

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *